Od narození do tří let věku dítěte dochází k prudkému rozvoji řeči. Děti si nejdříve broukají, žvatlají, pak kolem prvního roku začínají používat první slova, v osmnácti měsících je začínají spojovat do dvouslovných vět, ve třech letech již komunikují v zatím gramaticky nesprávných větách.
Ve třech letech ještě není tolik důležité, jakou má dítě výslovnost, ale jaký je obsah jeho řeči:
- slovní zásoba
- tvorba vět
- říkanky a písničky
S tříletým dítětem je možné začít docházet na logopedii v případě, že má:
- tzv. opožděný vývoj řeči
- řeč je výrazně nesrozumitelná
- řeč je neplynulá (vývojová neplynulost, koktavost)
Hlásky a samohlásky, které by dítě již v tomto věku mělo umět:
- M, B, P, D, T, N, L, J, K, G, H, CH, V, F
- A, O, U, I, E, OU, AU.
Se čtyřletým dítětem může být zahájena logopedická péče v případě, že ještě neumí vyslovit hlásky odpovídající věku. Jedná se o již výše zmíněné hlásky a dále BĚ, VĚ, MĚ, Ť, Ď, Ň.
Logopedickou péči je možné u čtyřletého dítěte zahájit v případě že:
- mělo opožděný vývoj řeči, nebo má
- vývojová dysfázie
- koktavost
Po pátém roce jsou děti schopny srozumitelně komunikovat s vrstevníky i dospělými. Výslovnost hlásek se stále vyvíjí.
S pětiletým dítětem může být zahájena logopedická péče v případě, že neumí vyslovit hlásky odpovídající věku: C, S, Z, Č, Š, Ž, R, Ř – tyto hlásky se mohou spontánně upravit až kolem šestého roku. Není to však pravidlem u všech dětí.
Vždy je potřeba mít na paměti, že logopedická terapie je dlouhodobá záležitost, která může trvat několik měsíců i let.