Školní zralost můžeme obecně vymezit, jako dosažení takového stupně vývoje (v oblasti fyzické, mentální, emocionálně-sociální), aby se dítě bylo schopno bez obtíží účastnit výchovně-vzdělávacího procesu, nejlépe s radostí a dychtivostí.
Zahrnuje kompetence v oblasti kognitivní, emocionálně-sociální, pracovní a somatické, které dítě nabývá a rozvíjí učením, sociální zkušeností. Uvedené kompetence jsou podrobněji rozepsány v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, z kterého vychází Školní vzdělávací program.
Je několik aspektů této zralosti:
- Sebevědomí
Dítě by mělo mít pocit, že plně kontroluje a dokáže zvládnout svoje pohyby, chování a okolní svět. Mělo by být přesvědčeno, že když se do něčeho pustí, setká se jeho snaha s úspěchem a dospělí mu v případě potřeby pomůžou. - Zvídavost
Pocit, že je dobré a zajímavé dovídat se nové věci a že učení je příjemné. - Schopnost jednat s určitým cílem
Přání a schopnost ovlivňovat dění a jednat vytrvale. To souvisí s uvědomováním si vlastních schopností. - Sebeovládání
Schopnost se přizpůsobovat a ovládat vlastní chování způsobem odpovídajícím věku. Smysl pro vnitřní sebekontrolu. - Schopnost pracovat s ostatními Tato schopnost je postavena na tom, jak dítě dokáže být chápáno ostatními a zároveň ostatním rozumět.
- Schopnost komunikovat
Dítě by mělo zvládat prostřednictvím slov vyměňovat myšlenky, pocity a představy s ostatními. Tato vlastnost úzce souvisí s důvěrou dítěte v lidi kolem sebe a s příjemnými pocity plynoucími z činnosti sdílené s ostatními dětmi nebo s dospělými. - Schopnost spolupracovat
Nalézt při společné činnosti rovnováhu mezi vlastními potřebami a potřebami ostatních.
Které oblasti jsou důležité při posuzování školní zralosti?
- Tělesný (somatický) vývoj a zdravotní stav
Posouzení tělesného vývoje a zdravotního stavu je v kompetenci praktického či odborného lékaře. Tělesná vyspělost (tedy váha a výška) není a nemůže být prvořadým ukazatelem zralosti, ale je třeba brát ji v úvahu. Drobnější tělesná může způsobovat snadnější unavitelnosti, nižší odolnost vůči psychofyzické zátěži. - Úroveň vyspělosti poznávacích (kognitivních) funkcí
Pro zvládání trivia (čtení, psaní, počítání) je důležitá dostatečná úroveň rozumových schopností a rovnoměrnost vývoje v jednotlivých oblastech. Do skupiny kognitivních patří také následující schopnosti:- vizuomotorika, grafomotorika
- řeč
- sluchové vnímání
- zrakové vnímání
- vnímání prostoru
- vnímání času
- základní matematické představy
- Úroveň práceschopnosti (pracovní předpoklady a návyky)
Aby dítě dokázalo při výuce plně využívat svoje mentální předpoklady, dílčí schopnosti a dovednosti, potřebuje mít zájem o učení a chuť poznávat. Stejně důležitá je schopnost tzv. záměrné koncentrace, pozornosti na danou činnost. Dítě by mělo mít smysl pro povinnost, zodpovědnost, uvědomování si, že je třeba úkol dokončit. - Úroveň znalosti osobnosti (emocionálně- sociální)
Od dítěte se očekává dostatečná míra emocionální stability věku přiměřené zvládání emocí, sebeovládání, také odolnost vůči frustraci. Mezi dětmi jsou v tomto ohledu velké rozdíly. Respektujeme, že každé dítě je jiné, snažíme se vždy porozumět jeho povaze a důvodům jeho chování.
Více o Školní zralosti se můžete dočíst v publikacích paní Jiřiny Bednářové.