CO TO JE ŠKOLNÍ ZRALOST?

Školní zralost můžeme obecně vymezit, jako dosažení takového stupně vývoje (v oblasti fyzické, mentální, emocionálně-sociální), aby se dítě bylo schopno bez obtíží účastnit výchovně-vzdělávacího procesu, nejlépe s radostí a dychtivostí.
 
Zahrnuje kompetence v oblasti kognitivní, emocionálně-sociální, pracovní a somatické, které dítě nabývá a rozvíjí učením, sociální zkušeností. Uvedené kompetence jsou podrobněji rozepsány v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, z kterého vychází Školní vzdělávací program.
 

Je několik aspektů této zralosti:

  1. Sebevědomí
    Dítě by mělo mít pocit, že plně kontroluje a dokáže zvládnout svoje pohyby, chování a okolní svět. Mělo by být přesvědčeno, že když se do něčeho pustí, setká se jeho snaha s úspěchem a dospělí mu v případě potřeby pomůžou.
  2. Zvídavost
    Pocit, že je dobré a zajímavé dovídat se nové věci a že učení je příjemné.
  3. Schopnost jednat s určitým cílem
    Přání a schopnost ovlivňovat dění a jednat vytrvale. To souvisí s uvědomováním si vlastních schopností.
  4. Sebeovládání
    Schopnost se přizpůsobovat a ovládat vlastní chování způsobem odpovídajícím věku. Smysl pro vnitřní sebekontrolu.
  5. Schopnost pracovat s ostatními Tato schopnost je postavena na tom, jak dítě dokáže být chápáno ostatními a zároveň ostatním rozumět.
  6. Schopnost komunikovat
    Dítě by mělo zvládat prostřednictvím slov vyměňovat myšlenky, pocity a představy s ostatními. Tato vlastnost úzce souvisí s důvěrou dítěte v lidi kolem sebe a s příjemnými pocity plynoucími z činnosti sdílené s ostatními dětmi nebo s dospělými.
  7. Schopnost spolupracovat
    Nalézt při společné činnosti rovnováhu mezi vlastními potřebami a potřebami ostatních.
 

 

Které oblasti jsou důležité při posuzování školní zralosti?

  1. Tělesný (somatický) vývoj a zdravotní stav
    Posouzení tělesného vývoje a zdravotního stavu je v kompetenci praktického či odborného lékaře. Tělesná vyspělost (tedy váha a výška) není a nemůže být prvořadým ukazatelem zralosti, ale je třeba brát ji v úvahu. Drobnější tělesná může způsobovat snadnější unavitelnosti, nižší odolnost vůči psychofyzické zátěži.
  2. Úroveň vyspělosti poznávacích (kognitivních) funkcí
    Pro zvládání trivia (čtení, psaní, počítání) je důležitá dostatečná úroveň rozumových schopností a rovnoměrnost vývoje v jednotlivých oblastech. Do skupiny kognitivních patří také následující schopnosti:
    • vizuomotorika, grafomotorika
    • řeč
    • sluchové vnímání
    • zrakové vnímání
    • vnímání prostoru
    • vnímání času
    • základní matematické představy
  3. Úroveň práceschopnosti (pracovní předpoklady a návyky)
    Aby dítě dokázalo při výuce plně využívat svoje mentální předpoklady, dílčí schopnosti a dovednosti, potřebuje mít zájem o učení a chuť poznávat. Stejně důležitá je schopnost tzv. záměrné koncentrace, pozornosti na danou činnost. Dítě by mělo mít smysl pro povinnost, zodpovědnost, uvědomování si, že je třeba úkol dokončit.
  4. Úroveň znalosti osobnosti (emocionálně- sociální)
    Od dítěte se očekává dostatečná míra emocionální stability věku přiměřené zvládání emocí, sebeovládání, také odolnost vůči frustraci. Mezi dětmi jsou v tomto ohledu velké rozdíly. Respektujeme, že každé dítě je jiné, snažíme se vždy porozumět jeho povaze a důvodům jeho chování.
     
Více o Školní zralosti se můžete dočíst v publikacích paní Jiřiny Bednářové.



Kontakt

Mateřská škola Sluníčko, Hranice, příspěvková organizace
 

Ředitelka mateřské školy: Markéta Vašáková

+420 606 643 800
slunicko.hranice@seznam.cz



Plynárenská 1791
753 01 Hranice
IČ: 49558625
DS: 4frkzc8

Zřizovatelem mateřské školy je Město Hranice.



Kontaktní formulář